Det finnes mange forskjellige måter å markedsføre bedriften sin på. Jeg vil i senere artikler være mer spesifikk og gå i dybden på hver enkelt, men i dag tenkte jeg å skumme gjennom de viktigste. Det er viktig å huske på at selv tradisjonelle medier kan fungere fint. Det er viktig å teste ut de ulike plattformene som finnes, for å finne ut hva du bør satse på. Hvis du bruker tusen- eller titusenvis av kroner på ett medie uten å teste de andre alternativene, kan du gå glipp av store muligheter. I denne artikkelen vil jeg raskt gå gjennom hovedpunktene som er viktigst å huske på.
artikkelen fortsetter under annonsen
Utnytt sosiale medier så langt det lar seg gjøre
Hvis du har en Facebook-, Instagram-, Linkedin- eller Twitterprofil, er det her det begynner. La venner og bekjente få vite hva du driver med. Hvis du har en nettside så kan du dele det du gjør, og komme med tips og råd som er relevante til din bedrift. Da blir du sett på som en ekspert innen området, og flere får opp øynene for at du kan det du driver med. Det trenger ikke å være masete, men forsøk å hjelpe der du kan ved å svare på statuser, lokalavisens kommentarfelt o.l., når du vet svaret. Du kan også legge ut enkle tips og be dem om å dele innlegget ditt så lenge det ikke blir for ofte.
Avis, lokalradio – særlig lønnsomt for lokale bedrifter
Avis, radio, tv-reklame og lignende medier har vært en gullgruve for en rekke bedrifter. Svært mange bedrifter som gjør det bra i dag har benyttet seg av disse tjenestene. Om ikke alle, så har de som regel brukt en av dem. Det kan du også gjøre. Du trenger ikke å bruke opp hele budsjettet, men test det ut og se om du får respons på innleggene. Se for deg daglig ledere og markedskonsulenter i nærområdet ditt. Gjerne i 50-60 årene og bruker gjerne ikke mye tid på sosiale medier. Flere av disse leser lokalavisen ukentlig. Her kan det være penger å hente.
artikkelen fortsetter under annonsen
Mittanbud.no – og lignende tjenester
Jeg kom med mittanbud.no som forslag, siden det er en svært forklarende tittel. Bruk anbudstjenester. Hvis du har et greit budsjett, og opererer i en relevant bransje, så kan dette være en gullgruve. Jeg personlig har lest om mange elektrikere, rørleggere og anleggsbedrifter som gjør det godt via denne tjenesten. Hvis du er effektiv og dyktig så kan det være gode penger å hente. Det er viktig å bemerke seg at det sjelden er de mest spandable menneskene som benytter seg av disse tjenestene. Derfor kan det være vanskelig å få greit betalte jobber hvis du driver i grafisk/web-relaterte bransjer.
Søkemotoroptimalisering – den sovende kjempen
Hvis du er flink til å publisere nyttige artikler, som mennesker får bruk for, så vil dette være svært lønnsomt over tid. Det finnes en rekke bedrifter som prioriterer dette. Jeg kan ta meg selv som et eksempel. Jeg opprettet denne siden delvis på grunn av at jeg vil hjelpe, men også fordi jeg ser verdien av det. Får jeg mange besøkende via søkeresultater så vil det lønne seg for meg også. Derfor er det viktig at jeg gir gode tips og råd, og forsøker å gjøre meg selv nyttig. Hvis du driver et gartneri, så kan du komme med tips til hva besøkende kan gjøre med hagen sin. Hvis du er en baker så kan du dele dine beste oppskrifter. Her er det mange, uante muligheter og markedsføringspoeng å hente.
Annonsering på nett – spesifisert målgruppe
Det må nesten med. Facebook- og Google-annonsering blir nevnt ofte, fordi det virker. Du kan også prøve deg på Instagram hvis du har en relevant målgruppe. Det er ikke nødvendigvis her du finner 60 år gamle matematikere. Men selger du boksere eller t-skjorter, så kan dette være midt i blinken. Eksemplene mine er svært generiske men du forstår hva jeg mener. Jeg er også fan av å teste så mye som mulig. Finn ut hvilken plattform som fungerer best, ved å prøve å markedsføre firmaet ditt på alle. Etterhvert så er det unngåelig at du vil finne noe som fungerer. Og gjør du ikke det, så er det mulig at du må senke prisen eller vurdere andre tiltak. Det fungerer for mange andre, så hvorfor skal ikke din bedrift lykkes?
artikkelen fortsetter under annonsen
Test, test og atter test. Finn ut hva som fungerer.
Det skal mye testing til for å finne ut hva som fungerer best. Bruk lite penger på å teste mye forskjellig. Her må du tenke objektivt. Hvis du selger et produkt til 50.000,- så kan du ikke forvente å bruke bare 100,- i annonsering for å få en kunde. Og selger du et svært rimelig produkt, så er det vanskelig å få marginene over på din side. Annonsering via Google f.eks er relativt dyrt, så du bør ha gode marginer og vite akkurat hva du kan betale per salg – per konvertering. Derfor kan det være greit å begynne med en litt høyere pris enn du først hadde planlagt, for deretter å bevege deg nedover.
Samle kunder på en plattform for å kunne selge til disse i fremtiden
Selger du t-skjorter for 150,- per stykk, så bør du i det minste samle kundene dine på en plattform. Deretter kan disse også lønne seg i fremtiden. En e-postliste, Facebook-gruppe, Instagram-konto eller noe lignende, kan være svært lønnsomt over tid. Da kan du markedsføre produktene gratis innad i ‘gruppen’, og komme med ‘limited-releases’ og lignende. Nå føler jeg at jeg kommer med relativt irrelevante ting, så det er vel på tide å runde av denne artikkelen. Likevel håper jeg at du fant noe som kan være av nytte i denne artikkelen. Test alle plattformene, til og med de tradisjonelle, for å finne ut hva som lønner seg.
Lykke til! 🙂