En logo er førsteinntrykket de fleste har av en bedrift. Tenk Coca Cola. Tenk Audi. Enkelte logoer er svært gjenkjennelige. Til det punktet at du kjenner igjen bedriften basert på en sniktitt av logoen. På sikt har det kommet en rekke mobilapper og nettsider hvor du kan gjette på logonavnet. Det er utrolig hvor mange du kjenner til, selv for personer som skyr reklame som pesten. Her snakker vi vellykket markedsføring.
Det er ikke bare logoen eller reklamefilmen som er viktig. Det er hele pakken. Gjenkjennelsesfaktoren. På sikt vil dette gå over i familiaritet, pålitelighet og trygghet. Se for deg at du er i en eksotisk småby hvor du ble matforgiftet ved å spise hos det lokale gatekjøkkenet. Du har vondt i magen men må spise NOE. Over gaten ser du et McDonald’s skilt. Da er det terskelen liten for å bestille en trygg og gjenkjennelig Big Mac.
artikkelen fortsetter under annonsen
Jeg skriver dette for å understreke hvor viktig en logo er. I enkelte bransjer er den helt ensbetydende med kvalitet. Man kan bare ikke ha en hjemmesnekret logo for å bli tatt seriøst. Derfor vil jeg anbefale, enten du velger å gå for en gratis logo eller å ansette en grafisk designer, å vurdere alle alternativene. Og lager du den gratis bør du lese deg opp og gjøre det du kan for å få den til å se profesjonell ut.
Du kan alltids endre en logo eller en grafisk profil – men da går du glipp av gjenkjennelsesfaktoren. Jeg sier dette for å få deg til å innse at en logo er ikke bare et nødvendig onde. Den kan føre til at store klienter tar deg seriøst og bruker deg fremfor konkurrentene. Førsteinntrykket er hvertfall i boks – så kan du fokusere på det du er best til.
Gratis: Vectr og andre illustrasjonsverktøy
Dette er et gratis illustrasjonsverktøy som er svært enkelt å bruke. Du kan til og med bruke det på nettet uten å laste ned programvaren. Problemet er da at illustrasjonene du jobber med ikke blir lagret noe sted. Jeg tror at du kan lagre de grafiske elementene i .svg og åpne filene på nytt hver gang. Men for å få et fint verktøy som du kan ta i bruk kontinuerlig, er dette et enkelt og brukervennlig program.
Det finnes ikke mange ferdige ikoner i programmet, og det kan være et problem for nybegynnere. Men du kan selvsagt lage dine egne, det finnes drøssevis av skrifttyper og greit med muligheter hvis du ønsker noe helt enkelt. Hvis du ønsker å ta steget opp til et mer profesjonelt alternativ, så er Adobe-pakken å foretrekke. Da har du massevis av muligheter og vekstpotensial. Det er dog et profesjonelt verktøy og koster deretter.
Gratis: Freelogodesign.org og lignende sider
Her ser du resultatet av å bruke Freelogodesign.org. Jeg skriver mer om det nedenfor.
Hvis du er litt kyndig i engelsk og har bittelitt greie på hva det er som ser fint ut, kan dette være et alternativ. Her får du ingen unik logo, og mange verden rundt vil bruke det samme designet. Om dette er noe du er villig til å akseptere vil disse løsningene være flotte verktøy. Freelogodesign.org er et firma som spesialiserer seg i slike logoer. Her får du en 200×200 px logo gratis, og denne er ideell til bruk på nettsider og lignende. Betaler du noen få hundrelapper får du logoen i høykvalitets-format. Rundt tusenlappen får du komplett design med forslag til hvordan nettsiden kan bli seende ut. Det finnes også en rekke mobilapplikasjoner du kan utforme logoen din i, men freelogodesign er et av de beste verktøyene på markedet.
artikkelen fortsetter under annonsen
Potensielt gratis: Quid Pro Quo eller få en venn til å hjelpe
Kjenner du en grafisk designer som trenger hjelp med noe du er god til? I slike situasjoner vil du kunne utføre en byttehandel hvor du betaler med arbeid mot en logo. Kjenner du en grafisk designer godt nok så kan dere eventuelt bli enige om noe du kan betale med frem i tid. Barnepass, hyttevask og lignende kan også være av interesse. Her er det åpenbart viktig ikke å tråkke noen på tærne, da grafisk design er et yrke som allerede er litt uglesett. Flere forstår ikke hvordan mennesker som jobber med grafiske yrker kan ta like mye som en elektriker. Jeg nevnte noen viktige grunner i introduksjonen til denne artikkelen, men gjør deg forstått med at du bare ikke har råd til å hyre en grafisk designer per i dag. I fremtiden kan du også hyre vedkommende til brosjyreutforming, flyere eller en komplett grafisk profil når den dagen kommer.
Rimelig: Ta i bruk en anbudstjeneste
Anbudstorget.no og Mittanbud.no er tjenester hvor du kan legge inn oppdrag og få svar og pristilbud fra grafisk designere. Disse tjenestene har dog lav terskel for innmelding og det kan gjerne være en ungdomsskoleelev som svarer på henvendelsene dine. Likevel kan du saumfare torgene og velge og vrake blant de leverandørene med mest fornøyde kunder. De aller fleste av disse sidene har stjernerating, noe som er en fin måte å luke ut dårlig arbeidskraft. Det skal likevel sies at disse sidene ikke respekterer designyrker noe særlig, da prisene som oftest er svært lave. Det lønner se g for deg, men ødelegger enkelte designrelaterte yrker. Videre har man Finn.no, som man kan publisere småjobber. Fiverr.com er det amerikanske alternativet til de norske anbudstjenestene, og her kan man få logoer svært rimelig.
artikkelen fortsetter under annonsen
Avslutningsvis…
Jeg håper at du tar med deg noe etter å ha lest denne artikkelen. En logo er viktig. Svært viktig. Den er gjerne førsteinntrykket til en bedrift og gir positive assosiasjoner før kunden tar kontakt med deg. Ved kontinuerlig interaksjon med logoen vil det skape en viss familiaritet. Trygghet. Videre vil det stort sett lønne seg å få en profesjonell til å ta jobben. Om ikke i år, tenk 10 år frem i tid. Da har noen titusener blitt til noen tusener i året. I de fleste tilfeller noen titalls kroner i måneden. Da har du en logo du stolt kan bære på skjorten, pennen eller arbeidsjakken. Men, du kan selvsagt gjøre det selv. Og resultatet kan bli knallbra. Det er viktig å bruke god tid og å forhøre deg med bekjente som du vet vil fortelle sannheten. Ikke spør om hva de synes – be de om å kritisere den.
Takk for at du leste artikkelen. Lykke til med design av ny logo!