I designrelaterte yrker er man avhengig av å komme opp med gode idèer titt og ofte.
artikkelen fortsetter under annonsen
Resultatet er også synlig, slik at man alltid føler et eksternt press om å lage fine og brukervennlige løsninger.
Samtidig er det selvsagt svært gøy å lage produkter som overgår kundens forventninger.
I stedet for å ta tak i et prosjekt med den første, gode idèen man pønsker ut, vil det ‘alltid’ være hensiktsmessig å vurdere andre aktuelle alternativer.
Brainstorming er en åpen prosess hvor alle idèer, tanker og meninger er like velkomne som en oljeskvett i Nordsjøen. Videre vil en tilsynelatende upraktisk tanke like gjerne kan like gjerne være et steg i riktig retning. Når man prioriterer denne åpne kommunikasjonen innad i teamet, vil man senke skuldrene og komme med unike forslag.
Man kan selvsagt gjøre dette på en mer eller mindre formell måte. Man kan ta i bruk post-it lapper, henge forslag på en tavle eller snakke løst om problemet. Fellesnevneren er at det skal være en gjennomgående lav terskel for å legge frem forslag under denne idèmyldringsfasen. Det er likevel anbefalt å få det ned på papir, for å kunne gå gjennom forslagene når man nærmer seg en tilfredsstillende løsning.
NB: Det norske ordet for brainstorming er idèdugnad…
Jeg personlig vil fortsette å bruke det engelske ordet.