Hvordan utforme en effektiv, digital markedsføringsstrategi

Hvordan utforme en effektiv, digital markedsføringsstrategi

Du har bestemt deg for å ekskludere tradisjonelle former for markedsføring. Om ikke for alltid, så vil du gjøre det ved utforming av denne markedsstrategien. Det er faktisk viktig å slutte å tenke på avis, radio, tv-annonsering og lignende, før du har fått se virkningen av de digitale formene først. Utelukker du de andre formene for markedsføring, så vil det bli lettere å se resultatet. Avhenger bedriften din fullt og helt av avisoppslag per i dag, så kan du spørre dine nye kunder hvor de hørte eller leste om bedriften din. Dette er i mange tilfeller vanskelig å praktisere, så derfor anbefaler jeg å fokusere på en form for markedsføring av gangen.


Annonsørinnhold

1. Finn ut spesifikt hvilken målgruppe du skal henvende deg til

Det finnes mange potensielle kunder. Om du har et nytt produkt eller er en etablert aktør innen et marked, er det viktig å finne ut hvem du ønsker å selge til. Er det entreprenører i 20- og 30-årene, med tildels begrenset betalingsevne? Er det nybakte småbarnsforeldre? Ønsker du å sikte deg inn på toppledere i 40- og 50-årene? Først finner du ut hvem det er du ønsker å henvende deg til, og deretter prøver du å finne et passende aldersspenn. Her kan du gjerne være litt blå på statistikken. Dette kan du løse ved å utvide målgruppen med noen trinn, slik at du er sikker på at du har inkludert tilnærmet alle. Har du gjort det, så kan du snevre inn målgruppen ytterligere i trinn tre, og dermed ende med et like godt resultat som de med klarere målgruppe.

Kanskje du også finner mennesker du ikke ville trodd var en del av målgruppen din.

2. Ta i bruk alle relevante markedsføringsverktøy

Spre deg selv tynt! Utnytt de plattformene som du tenker at målgruppen din tar i bruk. Om det er unge mennesker, så kan gjerne Instagram og rosabloggere være interessante samarbeidspartnere. Hvis du finner en ung Youtuber som ønsker å tjene penger på kanalen sin, er dette også ett alternativ. Her er det viktig å tenke logisk: Hvor er det privatpersoner leter etter elektrikere? Av alternativene nedenfor er det trolig et Google-søk eller å benytte seg av en lokal bedrift med Facebook-gruppe som er relevante markedsføringskanaler.

Bruk av bilder og video i digital annonsering

Ønsker du å gjøre mennesker oppmerksomme på at du finnes, kan bilder eller video være av interesse. Da kan man benytte seg av Instagram, bloggere, Facebook og Youtube. Selger du ett eller flere spesifikke produkter eller tjenester, som mennesker kan søke seg til, kan Google Ads og generell SEO være gode alternativer.


Annonsørinnhold

Det viktigste er at du her tester mange forskjellige plattformer, og gjør det over flere måneder. Jo mindre budsjett du har, jo flere måneder bør du bruke på å finkjemme resultatene. Det er vanskelig å si hvor mye du bør bruke, da det avhenger mye av kostnaden per klikk. Søkeord med hard konkurranse, som blant annet kredittkort, vil kreve en god del penger for å få ønskelig og brukbar statistikk. Andre søkeord vil kreve langt mindre. Jeg ville brukt minst noen tusenlapper per plattform over noen måneder for å få en god og komplett oversikt.

Yngre eller eldre målgruppe

Sikter du deg hovedsakelig mot yngre mennesker, kan du gjerne bruke 30% av pengene på Instagram og bloggere. Er det innen entreprenørtjenester eller lignende, kan du sikkert bruke 90% av pengene på Google Ads og Facebook. Google Ads er trolig det du bør bruke mest på. Men det er dette du må finne ut – her er det ingen fasit.

Her er listen over noen aktuelle annonse og markedsføringsplattformer:

  • Instagram
  • Bloggere
  • Facebook
  • Youtube
  • Google Ads
  • Markedsføringsbyrå / SEO

3. Filtrer ut de annonseplattformene som fungerer dårligst

Etterhvert som resultatene dukker opp, vil du se at enkelte av plattformene fungerer dårligere enn andre. Det er viktig at du brukte god tid på trinn nummer to, for å være sikker på at du har testet alle ord, fraser, hashtags og annonseplattformer som er relevante for deg og din bedrift. Når du har gjort det, så vil du med enkelhet kunne se hvem som klikker seg inn på nettstedet ditt. Avhengig av plattform, vil du også få noe statistikk på alder, kjønn og andre relevante data. Da kan du snevre inn målgruppen, og fortsette å bruke de ord og frasene som presterte best. Hvis du ikke har gjort det til nå, så bør du også gjøre små justeringer for å se hvordan annonsesettet reagerer.

Hvordan du kan gjøre små justeringer med annonseplattformene

La meg ta Google Ads som et eksempel. La oss si at du selger gressklippere, hageredskaper og annen jernvare. Du har brukt frasen ‘stiga gressklipper’ siden du selger denne typen. Da kan det være greit å spesifisere at du er på utkikk etter et eksakt samsvar. Det vil si, at hvis noen søker etter noe relatert til ‘stiga gressklipper’, så  vil ikke annonsen vises til disse. Du ønsker kun å vise annonsen og betale for klikk til mennesker som har søkt den spesifikke frasen ‘stiga gressklipper’. Disse instillingene varierer noe på tvers av plattform, og det er desto viktigere at du setter deg inn i hvordan plattformen fungerer. Gjør du det så vil du utvilsomt få bedre resultater og betale for de klikkene som faktisk gir resultater.


Annonsørinnhold

4. Spesifiser søkeord, fraser, summer og målgrupper

Dette er en kontinuerlig prosess. Det er en grunn til at etablerte aktører innen markedsføring gjerne tar en etableringssum + 20% av annonsepengene dine. Dette er for at bedriftseiere skal slippe å gjøre det selv, og heller fokusere på driften. Likevel er det ofte slik for bugnende gründere at pengene ikke alltid strekker til. Hvis du ønsker å gjøre det selv, så er dette trinnet en direkte overføring av det forrige. Du skal her spesifisere og velge ut de søkeordene og fraser som presterer best. På tvers av plattformene du har valgt å beholde til nå. Du skal også bestemme deg for en månedlig, tolererbar sum, og ha blitt meget klar over hvem det er du selger til.

Når hovedtrinnene er gjort, kan du gjennomføre testing i blant

Hvis det dukker opp en ny, interessant annonseplattform, så har du erfaringen som trengs til å gjennomføre tester på denne. Nå kan du også gå tilbake til tradisjonell markedsføring, og la de digitale gjøre jobben på nett. Jeg ønsker også å understreke at innlegg og SEO er svært effektive verktøy for å få gratis trafikk. Her er det dog vanskelig å se resultater med en gang, og det kan ta opp til 8 måneder før du ser den fulle effekten av et publisert innlegg. Skriv gjerne innlegg om bruksområder, dine personlige anbefalinger og lignende. Når du ønsker å gjøre mennesker i nærområdet oppmerksom på at du eksisterer, kan du kjøre video- eller bildeinnlegg til disse menneskene.

Jeg ønsker deg lykke til videre! Resultatene kommer ikke med en gang, men er du tålmodig og bruker ressurser på testing, vil det lønne seg i lengden.