GSC er et populært analyseverktøy, som brukes av alt fra mindre bloggere til etablerte nettaviser verden over. Før 2015 var dette verktøyet kjent som Google Webmaster Tools.
artikkelen fortsetter under annonsen
Google Search Console er et gratis analyseverktøy, som kan brukes av alle som har en nettside. Her finner du ut hvilke undersider som gjør det best i Google, og hvor søkemotoren finner problemer ved indeksering av nettsiden din. Programmet er relevant for alle som ønsker å fokusere på SEO.
Dette kan være mindre bedrifter, bloggere, markedsteam og etablerte nettaviser. GSC kan oppleves som noe teknisk, men brukergrensesnittet er laget for å være både intuitivt og brukervennlig. Det blir ofte brukt til å prioritere riktig innhold, finne feil med linker, og få en generell oversikt over hvordan nettsiden blir oppfattet av Google. Faguttrykkene du lærer ved å sette deg inn i programmet, er generelle termer som går ofte igjen i den digitale verden.
Forskjellen på GSC og Google Analytics
Både Google Analytics og Google Search Console utfører analyse av nettstedstrafikk. Analytics er kanskje det mest kjente verktøyet, som gir deg et oversiktlig panel med inngående statistikk over besøkende. GSC blir også brukt til å forbedre og optimalisere nettsiden, ved å se hvilke spesifikke Google-søk som gir nettsiden din mest trafikk. Du vil enkelt kunne finne sider som Google har problemer med å indeksere, noe som er svært nyttig hvis søkemotoroptimalisering er et tema for din bedrift.
Målgruppe
Nedenfor vil vi gå gjennom hvilke målgrupper som bør ta seg tid til å sette seg inn i Google Search Console.
Profesjonelle aktører
Webmastere, markedsteam og bedrifter får mye nytte av å se hvilke undersider det trengs å jobbe mer med. Man får oversikt over lastetid, hvor trafikken kommer fra, og hvor lenge besøkende oppholder seg på de ulike sidene. Innholdsprodusenter kan helt enkelt se hvilke innlegg som slår an, og hva besøkende er interessert i å vite mer om.
Bloggere
Både mindre og mer etablerte bloggere, vil få mye ut av å se på statistikk og utføre analyser av gitte tidsperioder. Ved å samle denne statistikken blir det enklere å selge annonseplasser, få oversikt over problemer som oppstår og generelt få mer innsikt i essensielle data. Det blir på denne måten enklere å planlegge og prioritere det innholdet som leserne finner mest interessant.
“Alle med en nettside”
Hvis du som enkeltperson eller bedrift har en nettside, eller har en nettside hos en leverandør av slike tjenester, så vil det være hensiktsmessig å få litt oversikt. Man trenger ikke nødvendigvis å ta et dypdykk inn i dette verktøyet, men heller rette på de mest sprikende feilene. Slike verktøy endrer seg sjelden i en stor grad, og det er mye av de samme faguttrykkene som brukes igjen og igjen. Det vil derfor ikke være bortkastet å bruke litt tid på å sette seg inn GSC.
artikkelen fortsetter under annonsen
Bruksområdene til Google Search Console
Det finnes mange bruksområder, og enkelte av disse har vi nevnt allerede. En blogger får mer oversikt, en webmaster får mer innsikt, og bedrifter lærer relevante faguttrykk. Nå vil vi se mer spesifikt på hvordan GSC kan hjelpe deg eller din bedrift.
Optimalisere nettsiden
Google Search Console gjør det enklere å optimalisere innholdet på nettsiden. Her er noen utvalgte måter å gjøre dette på:
Antall visninger per klikk
For hver underside vil du se antall visninger i Google-søk, og hvor mange som har klikket seg videre inn etter å ha blitt vist linken til denne undersiden. Du vil raskt finne ut at enkelte sider presterer langt bedre enn andre, og da kan det være lurt å foreta tiltak på de som presterer dårligst. Dette kan være små endringer på titler, meta-beskrivelser og lignende. Vær dog obs på å endre linkene, da Google må indeksere undersiden på nytt etter større endringer. Dette kan man i enkelte tilfeller tape trafikk på.
Mobil, datamaskin og nettbrett
For en gitt tidsperiode, vil du se antall klikk per visning, både på mobil, nettbrett og datamaskin. Som et eksempel kan du se at du har 1000 visninger på mobil, men bare 100 har klikket seg videre inn. Med 500 visninger på datamaskin, og det samme antallet klikk, så kan du undersøke mulighetene for å øke klikkfrekvensen på mobil.
Søkeordene som linker til siden din
Dette er gull for alle som ønsker å rangere høyt i Google. Her finner du en komplett oversikt over hvilke søkeord som fører til trafikk på nettsiden din, og antallet visninger i forhold til klikk. Et høyt antall klikk per visning er selvsagt ønskelig. Driver du en gullsmedforretning i Larvik, og søkestringen «Gullsmed Larvik» bare leder til 5% klikk per visning, så er det lurt å optimalisere metabeskrivelser, titler og tekster.
Nettsidene som linker til din
Dette er en ypperlig måte å finne ut hvilke samarbeidspartnere som er gull verdt for din bedrift, da disse gjerne utgjør en stor del av besøkene. Hvis det er en svært stor del av trafikken, så kan man sette opp en relevant avtale om fortsatt samarbeid på denne fronten.
Planlegge innhold
Hvis det er enkelte temaer, undersider eller søkeord som stadig gjentar seg, så kan det være svært innbringende å utnytte denne muligheten. Skriv relevant innhold som sikter seg inn på disse søkeordene, og etabler deg selv som en ekspert innen feltet. Hvis det er en bedriftsside så er du trolig det, og da vinner du på flere plan. Besøkende finner informasjonen de leter etter, og potensielle kunder vil se at du kan det du driver med.
Sette sammen rapporter
Enten du driver en stor nettavis eller en mindre forretning, så kan det være lønnsomt å prioritere arbeid med og mot Google sin søkemotor. Sett sammen en halvårsrapport, skriv ned hva som fungerer og hva som bør prioriteres. Er det andre søkeord som kan være relevante å fokusere på?
artikkelen fortsetter under annonsen
Kontrollpanelet
Kontrollpanelet er Google Search Console. Det er her du får oversikt over alle problemer som måtte oppstå, og du kan navigere deg videre inn for å få mer innsikt i alle grupperingene vi har nevnt nedenfor.
Når du logger inn på kontrollpanelet, så vil du komme på en side kalt Oversikt. Her vil du se tre forskjellige paneler, som alle linker til hver sin rapport:
Ytelse
Denne grupperingen vil blant annet vise deg hvor mange klikk nettsiden har fått fra Google sin søkemotor. Klikker du deg videre inn, så kan du få mer inngående informasjon om disse klikkene.
Dekning
Dekning viser antall gyldige sider, og antall sider med feil. Her kan man ta et lite dykk og løse opp eventuelle problemer som måtte oppstå.
Forbedringer
Denne siden vil presentere feil med bl.a. mobilvennlighet og linker. Her får man en fin oversikt over forbedringspunkter, noe som er gull verdt for bedrifter som fokuserer på SEO.