Hvordan du går frem for å opprette et enkeltpersonforetak

Hvordan du går frem for å opprette et enkeltpersonforetak

Som gründer er det naturlig å ville sette i gang så snart som mulig med virksomheten. For enkelte er det idémyldringsfasen, kundemøtene og oppdragsjakten som er mye av det spennende med å starte for seg selv. Hvis du har valgt riktig felt så er også arbeidet en givende del av dagen din. I denne artikkelen vil vi gå inn på det som mange synes er det kjedelige eller vanskelige med å starte for seg selv. Papirarbeidet. Eller i disse dager så er det hovedsakelig digitalt-papirarbeid. Jeg er ingen ekspert, regnskapsfører eller revisor, og du må ta disse rådene som veiledende og med en klype salt. Jeg gjør mitt beste for å gi gjeldende og gyldige råd, men det kan selvsagt oppstå misforståelser. Det er dog en fin innføring og gir deg et bredt overslag over hvordan du kan se for deg at (papir)arbeidet blir ved opprettelse av et nytt foretak.


Annonsørinnhold

Hvorfor opprette et enkeltpersonforetak

Et enkeltpersonforetak er en svært lavterskel måte å komme i gang med næringsvirksomheten. Som gründer er det gjerne den aller første bedriften du vil opprette. Det er mindre formelle krav enn ved et AS, og du trenger ikke startkapital. I et AS må du ha rundt 30.000 kroner som innskudd. Før var denne summen på 100.000, så det har blitt mye rimeligere å starte et AS også. I et enkeltpersonforetak er det fremdeles mange regler du må følge. Hvis du ikke har regnskapsfører, så må du betale skatt, mva og holde deg innenfor retningslinjene. Det er med andre ord mye å sette seg inn i, men i gjengjeld vil du tilegne deg mye verdifull kunnskap. Det er heller ikke noe i veien for å opprette et AS når du driver godt eller ønsker å ha ansatte. En av de mest negative delene med å drive et ENK, er at du som innehaver sitter med all risikoen. Det vil si at hvis firmaet blir skyldig en kunde penger, eller du taper en rettssak, så vil du potensielt måtte tvangsselge huset, bilen eller bli slått personlig konkurs.

Hvor mye koster det å starte et enkeltpersonforetak?

Dette kommer litt an på. I utgangspunktet så er det helt gratis å opprette et enkeltpersonforetak. Det er i enkelte tilfeller mulig at du må registrere deg i foretaksregisterret. Det er blant annet hvis du videreselger umodifiserte/andre sine produserte varer eller har flere ansatte. Det er ofte slik at hvis du selger noe annet enn tjenester, så må du registrere deg. Men du kan lese mer om registrering i foretaksregisteret her: https://www.brreg.no/enkeltpersonforetak/registreringsplikt-i-foretaksregisteret/

Hvilke krav stilles ved opprettelse av ENK?

Det finnes en rekke krav til enkeltpersonforetaket du ønsker å opprette. Men registreringsprosessen er relativt enkel og Skatteetaten er alltid der hvis du trenger hjelp. Det første du må ha klart er et foretaksnavn, hvor du beskriver virksomheten – hvilket arbeid du skal utføre. Du må selvsagt også planlegge å drive et firma, og inneha en norsk forretningsadresse. Adressen skal være et fysisk sted med gatenavn og hele sulamitten. Det kan dog gjerne være adressen til hjemmet ditt. En som oppretter et enk skal i utgangspunktet være fylt 18 år. Med godkjennelse fra foreldre og fylkesmannen kan du dog få begynne når du er 15 år gammel. Et annet krav er at etternavnet ditt skal være en del av foretaksnavnet. For min del kan dette være Enstad Webutvikling, Webutvikler Enstad eller det fulle og hele navnet mitt.


Annonsørinnhold

Registrering av enkeltpersonforetak

Dette er en enkel prosess og hvis du har litt tid til overs så bør du ikke kjøpe en registrering fra de som tilbyr det. Det stemmer – noen kan gjøre det for deg slik at du slipper det. Men dette vil koste noen tusenlapper, og det er bedre å gjøre det selv. Ta heller kontakt med Skatteetaten hvis det er noe du er usikker på. Eller hvis du har en bekjent som er regnskapsfører så kan du betale for en time av tiden deres til å hjelpe deg. Møt opp på kontoret med timesprisen deres som betaling så vil det nok ordne seg. Det første du gjør er å fylle ut skjemaet ‘Samordnet registermelding’ i Altinn. Når den er fyllt ut, så sender du meldingen til signering, og denne kan du underskrive elektronisk. Når foretaket er registrert så vil du få en melding i innboksen din.

Andre ting å huske på

Det er egentlig det. Jeg vil understreke at når du har kapitalen som kreves, så er det en god idé å opprette et aksjeselskap. Da blir det enklere å ha flere ansatte og du fraskriver deg mye ansvar. Du kan selvsagt ikke gjøre det du vil, da både kapitalen innad i AS-et og hvorvidt du foretar avgjørelser med god hensikt vil spille en rolle. Det er greit å ha en god kontantflyt når du oppretter aksjeselskapet, da det blir mer papirarbeid og du bør ansette/ordne deg med en regnskapsfører. Hvis regnskapsføreren tar 5.000,- i året for arbeidet, så vil selskapet ditt ha en månedlig utgift på over 400 kroner bare der. Hvis AS-et omsetter over en viss sum, eller har et titalls ansatte, så har man også revisjonsplikt. Man har forhåpentligvis ordnet seg med regnskapsfører og revisor innen den tid.


Annonsørinnhold

Hvordan få dine første kunder

Det finnes en rekke måter å markedsføre bedriften din på. Jeg har også skrevet om dette i tidligere innlegg: 5 enkle og effektive måter å markedsføre bedriften din på (link). Kort fortalt skriver jeg at du kan henvende deg til bekjente, utnytte sosiale medier, anbudssider, søkemotoroptimalisering, annonsering på nett samt avis og lokalradio for enkelte bedrifter.