Logodesign: Det vi kan lære av kjente, norske banker

Logoene til etablerte, norske banker

NB: Jeg har ikke dobbeltsjekket at alle er norskeide. Men det går vel fint(?)

artikkelen fortsetter under annonsen

Det er viktig å ha en logo som er familiær. Noe man kjenner seg igjen i, noe som er jordnært, traust og gjør at mennesker har lettere for å stole på bedriften din. La oss ta kjente, norske sparebanker som eksempel. De kan gjerne være autoritære og den beste i sin klasse, men det er viktig at de ikke virker for prippne for folk flest. Det kommer selvsagt an på målgruppen, men la oss ta DNB og banker som ønsker å ha hele landet som kunder. De må kunne tilby avanserte funksjoner for de som forvalter mye penger, men de skal også kunne sikte seg inn på tenåringer som ønsker sitt første bankkort. Når jeg tenker over det så er det vel gjerne foreldrene som har mest å si i denne situasjonen. Men du skjønner hva jeg mener.

Av norske banker, som sikter seg inn mot hvermansen, lærer vi følgende:

  • autoritære, men ikke for uoppnåelige/dyre
  • familiære, kanskje foreldre som hovedmålgruppe
  • rimelig, særlig for nye aktører som er etablerte i andre bransjer
  • profesjonelle (VIKTIG – for alle banker)
  • eksklusive (i enkelte tilfeller).

Når jeg skriver stikkord som profesjonell – tenker jeg blått. Når jeg skriver familiært, tenker jeg automatisk jordnært eller varmt. Brunt, grønt og høst/sommerfarger. Rimelige farger er trolig noe man skal være forsiktig med; gult og grønt er gjerne assosiert med en grad av rimelighet. Kanskje også rødt. Med profesjonelt er det gjerne gråtoner samt. sort/hvitt. Med eksklusive farger tenker jeg hovedsakelig lilla, gull og kongeblått/navy. Sort er vel også gjerne brukt blant eksklusive merkevarer.

Bemerkningene jeg har gjort meg kan selvsagt være noe subjektivt, men det tåler vi.

Tanker om logoene

Blått er den mest brukte fargen. Jeg ble likevel noe overrasket over at fargespekteret er så vidt i denne bransjen.

artikkelen fortsetter under annonsen

DNB

DNB er en jordnær, men samtidig eksklusiv og autoritær logo. De har også fått den til å føles som et trygt valg. Den sikter seg trolig fint inn på alle aldersgrupper, men kanskje småbarnsforeldre mer enn noe annet. Den skal kunne fungere godt både innen eiendom, lån, sparing og forsikring.

KOMPLETTbank.no

Komplett er en av norges aller største nettbutikker. Det har den også vært i et tiår eller to. Dette fører med seg en viss grad av trygghet, og man skal lete litt for å finne datakyndige i alderen 20-40 som aldri har handlet på nettsiden deres. Gulfargen fungerer, ikke bare på grunn av seriøsiteten vi kobler til merkenavnet, men også fordi den er enkel, lettleselig og gjenkjennelig. Med den blå kontrasten kan den også minne om svenske Ikea, som tross sine priser har gjort det svært bra.

Bank Norwegian

Hvis ikke noe annet – så er den i alle fall synlig. Den har en luftig font, en sterk, rød bakgrunn og en blå detalj som kan minne om sporene etter flyene deres. Godt mulig at det er noe annet, men det er det første jeg bemerker meg. Videre er dette utvilsomt en meget kjent og solid, norsk merkevare. Selvsagt spiller det en rolle, og når merkevaren er så sterk, så kan man lage en svært synlig logo – «Oi, Norwegian har bank, også!»

YA Bank

Ya Bank har en relativt eksklusiv logo. Det er likevel noe med navnet som gjør at jeg ikke kan ta den helt seriøst. Det er godt mulig at de har kjørt masse reklamer på kredittkort og at det er grunnen for min likegyldighet. Likevel – fargen preker noe nesten kongelig – og navnet gjør ikke det for min del. Det skal sies at hele pakken fungerer greit, og det er ikke noe å si på selve logoen. Det er nesten som om de prøver å si «Ya – velg oss som kredittkortleverandør. YA Bank»!

Sparebank 1

En traust og folkekjær bank, som svært ofte velger å inkludere stedsnavn i logoen. Den virker mer lokal, og man knytter en viss tilhørighet. Flere av de jeg kjenner har brukt den siden barndommen, og har ingen planer om å velge noe nytt. Logoen er grei nok, veldig synlig og profesjonell med den blå og enkle fonten. Det ikoniske ett-tallet er noe man gjerne assosierer med bank, og er et svært inngrodd designelement blant det norske folk.

Kort oppsummert

  • Det er ikke nødvendigvis viktig å holde seg til enkelte farger, så lenge man er en etablert aktør
  • Man kan gjerne utforske ulike designelementer, legge til gjenkjennelige effekter
  • Det kan lønne seg å tenke langsiktig – å tenke lokalt
  • Blått er rått
  • Profesjonell
  • Sikte seg inn mot småbarnsforeldre
  • Eventuelt finne en egen målgruppe, hvis du ikke vil bli en av de større, nasjonale aktørene
Annonse
Aktivert.no

Aktivert er et webmagasin med tusenvis av lesere hver måned. Her finner du topplister og spennende innsikter innen flere ulike sjangre.

Populære innlegg
Annonse

Meld deg på nyhetsbrevet

Ved å delta samtykker du å motta varsler om nye innlegg, gode tilbud hos våre samarbeidspartnere og annen informasjon vi ser på som nyttig for våre lesere. Du kan melde deg av når som helst, og lese vår personvernerklæring for mer informasjon.