Matematikk er noe mange av oss har et problematisk forhold til. Det er veldig vanskelig for unge mennesker å forstå hvorfor pugging av tall og symboler vil hjelpe dem i fremtiden.
Matematikk dreier seg om en sakte, men sikker progresjon i læring. På en målbar og konkret måte.
Det er et av fagene hvor det er svært viktig å følge med, da det du lærer i år henger tett sammen med det du lærte i fjor. I engelsk, historie eller kristendom, kan man hoppe litt frem og tilbake. Matematikk er en traust, oppadgående lineær graf.
artikkelen fortsetter under annonsen
I dag skal vi se litt nærmere på hvordan vi deler opp et matematisk uttrykk i mindre enheter – kalt faktorer.
Ved faktorisering deler man opp en ligning eller et tall i faktorer. Disse faktorene skal kunne ganges sammen for å få det opprinnelige uttrykket.
Enkel faktorisering
Man kan vanligvis faktorisere et tall på flere ulike måter. Først vil vi se på to eksempler på enkel faktorisering.
Faktorisering av tallet 16:
16 = 2 x 8
Faktorisering av tallet 16:
16 = 2 x 4 x 2
Så enkelt kan det altså gjøres. Men for å virkelig vise muskler på regnearket, holder du deg til primtallsfaktorisering.
artikkelen fortsetter under annonsen
Primtallfaktorisering
Ved primtallsfaktorisering bruker man kun primtall for å finne de ulike faktorene. Da hopper man over de tallene som ikke defineres som primtall, og begynner med det minste tallet i rekken for å finne formelen. Dette gjøres for hvert trinn.
Her er de første primtallene: 2, 3, 5, 7, 11, 13. Som du ser kan disse kun deles på seg selv og 1. Dette er definisjonen av et primtall.
Primtallfaktorisering av tallet 16:
16 = 2 x 2 x 2 x 2
Primtallsfaktorisering av tallet 21:
21 = 3 * 7
Inngangsbildet i artikkelen dreier seg om matematikk, men er fortsatt veldig irrelevant. Beklager – slik er det når man må belage seg på bilder med frie bruksrettigheter.