Terskelen er lav for å kunne begynne å selge varer på nettet. Lavere enn man skulle tro. Enten du er en seriøs aktør med butikk fra før av, eller er helt fersk med salg av produkter, håper vi at disse tipsene kan komme til nytte.
artikkelen fortsetter under annonsen
Tre raske tips før du oppretter nettbutikken
Nedenfor følger tre råd som jeg kan gi deg før du åpner en nettbutikk. Husk at dette er veiledende råd og at det er viktig å undersøke mer enn hva som blir nevnt i denne artikkelen.
Undersøk og utfør en generell kartlegging av markedet
Søk etter produktene du ønsker å selge. Undersøk markedet og finn ut hva det er du ville gjort annerledes. Finnes det en gruppe produkter eller ett spesifikt produkt som du vet blir populært i nær fremtid?
Unngå å åpne en nettbutikk med masse konkurranse
Det finnes svært mange norske nettbutikker. Trolig tusen – hvis ikke titusenvis av mennesker som selger ett eller flere produkter ved hjelp av en nettside. Derfor er det også hard konkurranse i de fleste markeder. Hvis du åpner en nettbutikk som skal konkurrere mot titalls seriøse aktører, så har du en jobb foran deg. Flere av disse bedriftene bruker millioner av kroner i året for å finne nye kunder. Enorme markedsføringsbudsjett. Det er ikke umulig å konkurrere mot disse, men det må gjerne gå på bekostning av noe. For all del, har du skikkelig tro på at du kan gjøre det bedre, KJØR PÅ. Jeg vil ta feil! Det er også mye lettere å lykkes hvis det er noe du har stor tro på selv.
Jeg må likevel nevne den tryggere måten: Finn et marked med færre aktører, og prøv deg frem med noen produkter av gangen. Bruk Google Ads, SEO og lignende teknikker for å få potensielle kunder til å få øynene opp for deg.
artikkelen fortsetter under annonsen
Finn et godt domene og en god hostingleverandør
Med dette så mener jeg at det er greit å legge noe penger i det, men kjøp for all del ikke de største pakkene riktig enda. Hvis du er lite teknisk kyndig kan pakker med daglige backups være av interesse for deg og bedriften din, da et hackeangrep eller feil i systemet kan føre til at du mister alt arbeidet du har lagt i nettbutikken. Jeg vil personlig anbefale One.com, da det er en relativt rimelig løsning med et brukervennlig kontrollpanel. Et av de mest intuitive på markedet etter min mening.
Kjøp den minste pakken som fortsatt gir deg mulighet til å opprette Webhotell og e-postkontoer. One.com har også en èn-klikks-Wordpress-løsning, som gjør det svært enkelt å installere WordPress. For å ta i bruk denne funksjonen så må du kjøpe en litt dyrere pakke, og regne med mellom 500,- og 1.000,- kroner i året. Men det blir igjen svært enkelt å opprette en WP-nettside. Husk å ta backup!
Du kan faktisk lage nettbutikken selv
Som jeg var litt inne på ovenfor, hvor jeg nevnte WordPress, så kan du faktisk lage nettbutikken selv. Her følger noen løsninger som kan være av interesse.
Fordeler og ulemper med WooCommerce
WooCommerce er en nettbutikksløsning som fungerer som en utvidelse til den enormt populære publiserings-plattformen WordPress. Når WordPress-siden din er oppe og går, så kan du enkelt laste ned en plugin – utvidelse på norsk – fra kontrollpanelet. Her finnes det uendelig mange tilpasninger du kan foreta deg, eller velge et tema som er tilnærmet klar for tekst, bilder og produkter. Et eksempel på et slikt tema er Storefront. Dette er et fint tema for nyetablerte bedrifter som ønsker å spare penger ved å lage en løsning selv. Et hendig tips er å se på Youtube-tutorials for å finne ut hvordan du går frem for å legge inn produkter og lignende.
Det finnes ikke mange ulemper med WooCommerce, da det er et hav av tilpasningsmuligheter og det finnes en rekke aktører som kan hjelpe deg hvis du sitter fast. Det eneste som kan være litt kjedelig (hvis du bryr deg om slike ting), er at det høres mindre seriøst ut enn det faktisk er. WordPress blir brukt av millioner av mennesker verden over, og derfor kan det høres ut som mer enn blogge-plattform enn en seriøs nettbutikk. Det er selvsagt noe vi ikke bryr oss om. Svært store aktører har tatt i bruk WordPress og gjort det svært godt med WooCommerce-utvidelsen. Et raskt google-søk vil bekrefte dette.
Få noen til å lage nettbutikken din
Den beste løsningen for deg som ønsker å satse stort, er å la noen utviklere få bruke et par uker på å lage nettbutikken din. Det finnes mange forhandlere der ute, og selv om jeg er en av dem, så vil jeg anbefale deg å undersøke og motta pristilbud fra flere før du bestemmer deg. Det er i mange tilfeller bedriftens ansikt utad, og mange vil ‘treffe’ bedriften din for første gang på forsiden av nettbutikken. Dette koster penger, og prisen kan fort havne opp i 100.000-kroners klassen.
artikkelen fortsetter under annonsen
Bruk en ferdigløsning
Nedenfor skriver jeg mer om Shopify og Mystore.no
Shopify? Er det mulig å lage en bra nettbutikk med Shopify?
Shopify er muligens den største nettbutikkleverandøren i verden i dag. De gir deg flere forskjellige layouts og utforminger, og er en enkel, solid og pålitelig plattform å lage nettsiden i. Kundene dine har mulighet for å betale ved å bruke alle de vanligste betalingsløsningene i dag, og det er en fin plattform hvis du liker at ting skal være enkelt. Det er et intuitivt og brukervennlig kontrollpanel, hvor du kan endre på deler av designet og legge inn varer og tjenester selv. Hvis du på sikt ønsker å flytte butikken over på et nytt domene er det også muligheter for det.
Prisene varierer utifra antall varer som blir solgt. Selger du mange varer blir det rimeligere å drifte butikken, men de faste månedsutgiftene blir også høyere. Du kan opprette en gratis testbutikk, som kan benyttes i 14 dager. Per Februar 2019 er prisene 240,- for den minste pakken, 640,- for den mellomste, og 2.400,- for den dyreste løsningen deres. Det laveste gebyret de har for å håndtere betalingene er 2.9% + 2.4 kroner, og den rimeligste er 2.4% + 2.4 kroner per transaksjon. Oppdaterte tall kan du se via denne linken: Shopify.com/pricing
Som du ser er det dyrt å drive butikk, og det lønner seg å vurdere alternativene godt før man tar et endelig valg. Selvsagt – om du ikke liker en løsning, så kan du jo bare gå over til en annen. Det blir noe manuelt arbeid men det er fullt overkommelig. Det negative med Shopify er månedsprisen og at det finnes restriksjoner på hvilke designmessige endringer du kan foreta deg. Ellers er det en fin løsning som passer for mange nyetablerte bedrifter.
Mystore.no og lignende aktører
Mystore.no har et brukerpanel som er svært likt Shopify. Det er også en dyrere løsning. Likevel kan et norsk team være betryggende hvis du sliter med engelsken, eller føler for å støtte en norsk bedrift. Mystore.no er et trygt valg med en solid omsetning og har tidligere inngått samarbeid med Komplett.no.
artikkelen fortsetter under annonsen
Hva er en Magento-nettbutikk?
Magento er tatt i bruk av svært mange nettbutikker verden over. Det er en av de mer seriøse eCommerce-plattformene i verden, med Coca Cola, Bauhaus og Helly Hansen som kunder. Det kan på mange måter ikke kalles en ferdigløsning, og blir derfor nevnt på slutten av denne artikkelen. Flere norske utvikler-team kan benytte Magento når du ber om en nettbutikk.
Til syvende og sist kommer valget helt an på hva det er du setter mest pris på. Ønsker du at det skal være minst mulig styr, så kan du bite i det sure eplet og la et utviklerteam lage løsningen for deg. Vil du ta det nærmeste du kommer en automatisert nettbutikk, så kan du benytte en leverandør som Shopify eller Mystore.no. Det siste alternativet er å lage den selv, og da er det enklest å bruke WordPress med utvidelsen WooCommerce. Jeg ønsker deg lykke til med nettbutikken!
NB: For all del. Ikke kjøp en billig nettbutikk fra Kina, India eller et sted hvor du ikke lett kan komme i kontakt med utviklerne. Det er ofte ingenting i veien med produktet, men det er kjedelig å plutselig miste kontakt med personen som lagde siden.